
Ruotsalainen näyttelijä ja kuvittaja Mikael Riesebeck löysi ainetta lisäävän valmistuksen edut ja käytti 3D-tulostettuja osia robottidronessa. Robotti on osa keväällä Ruotsin tv:ssä esitettävän lastentuotannon tehosteita.
Näyttelijä ja kuvittaja Mikael Riesebeck perusti MIRART Productionin vuonna 2001. Tunnemme Mikaelin muun muassa Vallarnas Friluftsteaterin lavalta, jossa hän soitti useiden kausien ajan talonpoikakoomikkojen Stefanin ja Kristerin kanssa.
Kiinnostus kuvitukseen ja maalaamiseen oli olemassa jo lapsena, kun piirustuslehtiöt olivat täynnä tonttuja, peikkoja ja tieteishahmoja. Aikuisena kiinnostus näyttelemistä kohtaan otti vallan ja taiteellisuudesta tuli enemmän harrastus.
Mikaelin ensimmäinen luova työpaikka, jossa hän pääsi ympäristöeditointiin, oli lastenohjelmassa Jonson och Pipen, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 2005. Siellä hän näytteli Pipeniä ja vastasi myös erikoistehosteista.

Muutkin tuotantoyhtiöt alkoivat olla yhteydessä ja Mikael sai useita mahdollisuuksia tehdä ympäristömuokkauksia sekä tv-sarjoihin että joulukalentereihin. Vuonna 2020 Mikael loi huumorisarjan Kurt och Lang yhdessä Artin ja Bobin kanssa. Pian viimeisen äänityksen jälkeen, tammikuussa 2021, Artilta ja Bobilta tuli pyyntö luoda kaikki tehosteet lastentuotantoon.
Kyse oli oikeastaan kokonaisen tulevaisuuden kaupungin luomisesta lasereista aitoihin. Sain inspiraation Simon Stålhagenista, jonka teoksissa 80-luku kohtaa tulevaisuuden.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.
Tulevaisuuden kaupunki lentävän robotin kanssa
Mikaelille annettiin ohjeet kuinka kaupunkia pitäisi rakentaa ja sarjan tietyissä kohtauksissa esiintyisi robotti. Mikael ryhtyi luomaan useita erilaisia lyijykynäluonnoksia, joita hän näytti Art och Bobin ohjaajalle. Tietystä hahmosta ohjaaja halusi väriluonnoksen. Kun tuotannossa nähtiin robotin väriskaala, joka on otettu sarjan useista paikoista, he tekivät päätöksen.

Mikael ja tiimi kävivät läpi tietyt kohtaukset, joissa robotti olisi näkyvissä. He suunnittelivat kamerakulmat, kuvakäsikirjoituksen ja miten kohdetta käsitellään kamerassa.
Kyse on monista yksityiskohdista, kuten lähikuvista, miten robotti lentää ja niin edelleen. Hetken kuluttua tajusin, että se olisi melko hiljaista ja staattista kuvaamista robotista. Sitten tuli ajatus, että se voisi olla fyysinen esine, joka voitaisiin kuvata todellisessa valossa.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.
Vaikeat geometriat perinteisille valmistusmenetelmille
Yleensä kun Mikael rakensi fyysisiä esineitä tuotantoihin, ne olivat kulmikkaampia malleja, jotta niitä voitiin tehdä pahvista. Mutta tällä hahmolla oli vaikeampi geometria ja pyöreät muodot.
Yhtäkkiä vähän panikoin, miten voin rakentaa kaikki pyöreät muodot. Tämä oli yhtäkkiä mahdoton luomus toteuttaa fyysisenä esineenä. Mutta sitten eräänä päivänä, kun aloin katsomaan dokumenttia The Mandalorian ja avasin silmäni 3D-tulostusta varten, näin ratkaisun.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.



3D-tulostus oli pelastus
Mikael ei ollut koskaan aiemmin ajatellut, että 3D-tulostus voisi olla työkalu hänen luomuksiinsa.
Minulla ei ollut periaatteessa aavistustakaan 3D-tulostuksesta ja sen mahdollisuuksista. Joten otin yhteyttä Protechiin, joka tarjoutui auttamaan minua. Aloin rakentaa ja mallintaa geometriaa luonnosteni mukaan Lightwave 3D-ohjelmassa. Kesti noin neljä päivää saada robotin 3D malli valmiiksi, jotta pystyin lähettämään sen tuotantoon Protechiin. Työprosessi oli parempi ja hauskempi kuin odotin, koska sain kokonaisia osia.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.



Detaljerat efterarbete
Efterarbetet av delarna bestod av att sprayspackla, slipa, sprayspackla och slipa igen innan det var dags att göra kitbashing. Kitbashing är en gammal teknik som används i gamla rymdfilmer som t.ex. Star Wars där man tar bitar från byggsatser för att addera fler detaljer och storlek. Till just den här roboten fick Mikael tag på en byggsats med ett ryskt militärfordon, och robotens stora öga är gjord av en halv pingisboll.
Jag hade modellerat roboten annorlunda om jag vetat vad man kunde göra med 3D-printing och vilken högupplösning som fanns. Det är så otroligt coolt att man kan få ut vad som helst i sådan här hög upplösning. Man blir inspirerad och sugen på att ta det ett snäpp till. Det har varit så kul att gå från idé och sedan kunna följa resan att förverkliga roboten med 3D-print.
— Mikael Riesebeck, skådespelare och illustratör.

Ett annat värde i fysiska objekt
Som känt kan TV-budgetar vara skrala. Hade nu inte Mikael kunnat skriva ut roboten med 3D-printer så hade han fått tänka om och troligtvis behövt ge jobbet vidare till en 3D-grafiker, vilket hade tärt på plånboken.
Roboten hade antagligen blivit en 3D-aminerad effekt i stället och de ekonomiska förutsättningarna hade blivit annorlunda. Utan 3D-printtekniken hade jag aldrig kunnat skapa ett fysiskt objekt. Och det är ju något speciellt med fysiska objekt, man kan ta på dem och det blir något mer värde i det.
— Mikael Riesebeck, skådespelare och illustratör.
Producenten själv på Art och Bob hade själv inga höga förhoppningar med tanke på den låga budgeten. De trodde att man skulle köpa en drönare och sedan sätta fast diverse applikationer för att få det att se ut som en flygande robot.
Får Mikael ett nytt projekt kommer han definitivt köra 3D-printing igen.
De stora delarna är tillverkade i ABS med Fortus 450 och robotens ansikte med Stratasys J55. Totalt tog det ungefär 14 arbetsdagar från idé till färdig konstruktion.

