
Kungsbackan kunnan esikouluissa tavoitteena on, että lapset eivät ole vain kuluttajia ja vastaanottajia, vaan myös tuottajia. 3D-tulostimilla lapset voivat harjoitella viestintää ja demokratiaa.
Esikoulu, jossa on paljon tekniikkaa
Karin Sönnerås ja Anna Stigsdotter ovat usean vuoden ajan työskennelleet uuden teknologian käyttöönottamiseksi Strannegårdenin ja Ögärdetin esikouluissa Kungsbackan kunnassa.
Kahden esikoulun lapset ovat käyttäneet Skypeä kommunikoidakseen keskenään, joten kun he tapasivat ensimmäisen kerran, he tuntuivat jo tunteneen toisensa. He ovat oppineet ohjelmointia, antaneet robotti Bee-botille ohjeet liikkumiseen ja luoneet QR-koodeja, jotka on täytetty tehtävillä, elokuvilla, lauluilla ja muulla hauskuudella.
— Karin Sönnerås.
Lapset ovat myös nauhoittaneet elokuvia, joissa he ovat saaneet ”olla” omissa piirustuksissaan greenscreen-tekniikalla. He myös editoivat elokuvan iMoviessa.

MakerBot 3D-tulostimet esikouluissa
Kun MakerBot Replicator Mini 3D-tulostin saapui esikouluihin, se oli tarkoitettu lapsiryhmälle, jotka odottavat esikouluun pääsyä. Strannegårdenissa 3D-tulostin otettiin käyttöön ensimmäistä kertaa, kun lapset kertoivat, että lepohuoneessa oli Martin-niminen haamu. Lasten piti piirtää miltä aave Martin näytti. Sitten he yhdessä piirsivät aaveen päätettyään demokraattisesti, miltä hänen pitäisi näyttää. Printshop-sovellusta käytettiin piirustuksen muuntamiseen digitaaliseksi 3D-tiedostoksi. 3D-tiedoston tietojen avulla haamu voitiin tulostaa MakerBot 3D-tulostimella. Kun lasten annettiin pitää haamua, heidän pelkonsa väheni merkittävästi.
Tulostaa kirjaimia
Lasten seuraava projekti liittyi kirjaimiin ja A-kirjain tulostettiin 3D-tulostimella. Tällaisilla projektilla lapset ovat harjoitelleet kommunikaatiota ja demokratiaa, oppineet suunnittelemaan ja valitsemaan erilaisia tuotantotekniikoita sekä työskennelleet prototyyppien parissa pitäen hauskaa.